Ett tveksamt ”grattis” på födelsedagen

Idag gick det nya avtalet "i drift". Ett avtal som väldigt många, gotlänningar somfastlandsboende, var emot. Jag var med när Gotlandsupproret var i Stockholm för att lämna över dryga 100.000 namnunderskrifter till ansvarig minister. Tydligen till ingen nytta...

Idag, den 1 februari 2017, gick det nya avtalet ”i drift”. Ett avtal som väldigt många, gotlänningar somfastlandsboende, var emot. Jag var med när Gotlandsupproret var i Stockholm i september 2012 för att lämna över dryga 100.000 namnunderskrifter till ansvarig minister. Till ingen nytta…

I framtiden blir allt bättre. Tittar vi tillbaka över åren och decennierna, så har allt blivit bättre. Tekniken utvecklas. Människor utvecklas. Ja, hela samhället rör sig framåt, uppåt. Vi får bättre boenden. Bättre sjukvård. Bättre kommunikationer. Våra fordon blir säkrare. De blir mer miljövänliga. De blir snabbare. De blir…

..nä visst nä. Det finns en sak som faktiskt blir sämre. Sämre för gotlänningar. Sämre för alla med en lockelse till ön.

Idag övergick Gotlandstrafiken in i det nya avtalet mellan Trafikverket och Destination Gotland. Jag har lite svårt för att vara glad åt det. Jag har faktiskt väldigt och extremt svårt att glädjas över det. De enda som kan vara glada över det avtalet är Trafikverket för att de har kommit så billigt undan. Såväl bildligt som bokstavligt billigt undan!

Ansvarig för detta är den förra regeringen med dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vid rodret. Även Centerns Annie Lööf får en släng av sleven då hon var ytterst ansvarig såsom näringsminister och Catharina Elmsäter-Svärds chef. Dessa två blev ordentligt uppvaktade av gotlänningarna när Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm godkände upphandlingen av Gotlandstrafiken 2017-2027. En upphandling så full av hål att om den varit en båt hade den sjunkit innan den ens passerat Nåttarö utanför Nynäshamn. Än mindre skulle den ha nått fram till ön!

Medan upphandlingen pågick, och innan några papper var påskrivna, var jag och så väldigt många andra på de ansvariga om och om och om och om igen (eller klicka på kategorin ”Gotlandstrafiken” och skrolla neråt genom åren. Mest skrev jag om detta under 2013 och -14). Jag kunde inte se något i avtalet som betydde att vi skulle få en förbättrad trafik mellan Gotland och fastlandet. Jo, eventuellt för miljön. Men det var inte tack vare upphandlingsunderlaget, utan det lät Trafikverket anbudsintressenternas goda vilja få sockra sina anbud med.

Istället öppnade det nya, och för resenärerna så mycket sämre, avtalet för långsammare trafik och högre biljettpriser. Tvärt emot gotlänningarnas vilja. Ingen större skugga på Destinationen, för de är ett företag och som sådant har de ett uppdrag från sina ägare. Och det uppdraget är inte att förlora pengar, det borde vara uppenbart för alla.

Uppenbart för alla utom kanske Trafikverket. Jag kan inte tolka deras usla upphandling av Gotlandstrafiken på annat sätt. Men så har vi ingen snabbjärnväg heller…

Tror ni jag skojar? Jag har tidigare skrivit om hur mycket priserna ökade över bara några år, biljettpriser som drabbade mig som hemlängtande exilgotlänning i förskingringen. Jag kollade alldeles nyss, och nu i februari kostar samma resa som jag tidigare beskrivit numera 2 751 kronor! Vet ni vad? Det slutar inte där! Avgången från Nynäs är framflyttad med upp till en timme. Avgången från Visby med upp till en halvtimme.
Det sistnämnda är nog bara kul för familjer som bor söder om Söder.

 
Tack så mycket, Trafikverket!