Gotland 0 – Stockholm 100 miljarder

20130121-210435.jpgDet var planerat sedan en tid tillbaka att Styrgruppen för Gotlandstrafiken skulle mötas den 17 januari. Vad jag själv inte hade en susning om var att mötet skulle hållas i Stockholm. Jag måste erkänna att det inte fanns i min sinnevärld att de inte skulle ha mötet på ön.

Jag skyller på att jag inte fick några indikationer från medias bevakning att annat skulle existera. Jag skrev en insändare samma dag utifrån det jag kunde läsa mig till. Tack och lov hörde Mats LinderGotlands Allehanda av sig, och påpekade felaktigheten.

Därför publicerade GT en version i lördagstidningen, och GA en något, något ändrad i måndagstidningen. Det är måndagsversionen ni kan läsa här nedan.

Det blir inte så genant då…

Gotland 0 – Stockholm 100 miljarder

Styrgruppen för gotlandstrafiken har precis träffats. Med på mötet fanns även Gotland representerat. Jag vill tro att det är bra, även om de kanske borde lägga dessa möten på ön. Den myndighet som inte pratar med dem som berörs av besluten slutar till sist att agera i verkligheten. Men jag tycker att deras agerande visar att de tar sitt uppdrag på allvar.

Deras besök den 17 januari följde jag genom medias rapportering. Jag läste de första reportagen på Hela Gotland, lyssnade till radions intervju med Per Lindskog. Men när kvällen kom kände jag mig… besviken! Besviken och ignorerad!

Ja, jag förstår att det måste bli någon form av kompromiss. Ett givande och ett tagande. Men varför känns det som att det ändå bara är Trafikverket som tar, och Gotland som ger? Färre turer, med större båtar och med vissa långsammare turer tycker de Gotlänningarna ska acceptera.

Färre, större, långsammare!

Jag hoppas detta är en miss i medias rapportering från dagen! Jag hoppas att Per Lindskog, när han fått ”smälta det här lite”, berättar för oss andra vad de egentligen kom fram till. Att det verkligen handlar om dialog innehållande kompromisser, och inte om en myndighet som kommer hit och talar om för oss vad vi ska gå med på.

Vad erbjuder Trafikverket för att Gotland ska acceptera långsammare och glesare trafik? Trafikverket är med i regeringens satsning på 522 miljarder kronor i övriga Sverige de närmaste åren. Bara i stockholmsregionen är verket inblandat i satsningar för 100 miljarder kronor på infrastruktur! Är det då skäligt att Gotland ska få mindre pengar än tidigare.

Varför tillåts inte Gotland vara en del av Sverige?

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.