Twittret från #Almedalen

20130707-230356.jpgDet är alltid såhär, post anything, jag börjar undra… var det värt det? Allvarligt talat, men så värst mycket verksdag är det sällan det blir. Almedalsveckan är inget undantag. Inte medan jag bodde i Visby. Inte heller sedan jag flyttat därifrån.

Men detta år utgjorde en skiljelinje. I år kände jag ett visst sug efter att vara på plats. I år hade det varit kul att vara där. I år uppdaterades jag konstant om vad som hände via Twitter. Och jag gillade det!

”Du har missat allt. Du måste vara på plats för att uppleva Almedalen”! Kan så vara, men med så många twittrare på en och samma plats, med ett ständigt flöde av kommenterade möten, mat, happenings, seminarier och givetvis tal, så var jag ändå där. Och att #Almedalen var närvarande på Twitter finns det inga tvivel om!

– Almedalen tappade lite på slutet, men [det var] typ 20 procent mer tveets i år än förra året, berättade Hampus Brynolf, chef för digital strategi på Allecta Corporate och bland mycket annat ”pappa” till Twittercensus. Han har under Almedalsveckan samlat info om twitteranvändandet, data som är nog så intressant, speciellt parat med annan data han samlat och presenterar på sin hemsida. Där låter han även alla ta del av den statistik han samlat in för alla att fritt läsa och tolka.

20130707-231846.jpgGenom att jämföra partier, seminarier, ”huvudtalare” och tidpunkter så får läsare en komplex karta över aktiviteterna under Almedalen. Och om du verkligen har läst det mesta av alla postningar från politikerveckan i ditt flöde, ja då kan du nästan säga att ”du var där”!

Uppdaterad: Hampus Brynolf har publicerat en utförligare ”rapport” på hemsidan (länk ovan) där han justerat resultatet något.

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.