
Jag tweetade lite om detta här om dagen, lite i affekt. Tydligen vid fel tidpunkt…
Låt mig bara vara tydlig om en sak. Jag har egentligen ingen åsikt ifall Region Gotland skulle hyra ut hamnen i Slite eller inte. Faktiskt ingen alls. Det gör väl ingen skillnad? Det är en hamn. För båtar.
Så vad handlar det om egentligen?
Jag tycker hamnfrågan har fått helt fel proportioner. För problemet är väl egentligen inte vem eller vilka som ska hyra i hamnen eller inte? Vilken skillnad gör ett projekt som spänner över en väldigt kort period? I mina ögon är det egentligen helt ointressant var hamnprojektet hamnar.
Det finns tydligen en anledning. Och den får vi inte veta. Men om det där hemliga som ingen vill berätta skulle handla om att tillgängligheten till hamnen skulle begränsas under denna tid, och man anser att hamnen är vital vid en större olycka eller annat, så kan jag förstå. Om räddningsbåtar eller försvarets skepp inför en större övning helt enkelt inte skulle få plats så, visst. Jag förstår det argumentet.
Just nu är jag mest förvirrad. För… problemet med ifall det skulle vara en säkerhetsrisk ligger väl för allt i världen inte i att hyra ut hamnen under den korta tid som hela pipelineprojektet passerar utanför Gotland? Problemet är väl snarare att det snart kommer att ligga dubbelt så många säkerhetsrisker på sjöbotten precis utanför öns kust. Det är väl för allt i världen en mycket större säkerhetsrisk?
Att stoppa uthyrningen av hamnen är lika effektivt som att pinka i hamnbassängen. Gasledningarna kommer att finnas där ute, och ska vi tänka försvarspolitiskt så skulle väl dessa ha stoppats för länge, länge sedan.
Så… vad är det vi inte får veta? Varför är hamnen och inte gasledningen det viktiga?


