Ska Västerhejde bli ”en tumme”?

"Det är billigare att stärka barn, än att laga trasiga vuxna". Skolan och skolmiljön är en viktig grund för alla barns uppväxt. Därför är det viktigt att vi vågar satsa på skolan, och därigenom barnen!

”Det är billigare att stärka barn, än att laga trasiga vuxna”. Skolan och skolmiljön är en viktig grund för alla barns uppväxt. Därför är det viktigt att vi vågar satsa på skolan, och därigenom barnen!

På måndag börjar skolan. Min yngste son ska börja sitt sista år i Västerhejde skola. Eller… ska han det?

Onsdagen den 16 augusti, inför skolstarten den 21 augusti, fick vi ett brev från Region Gotland. Ett brev daterat den 7 augusti. Missförstå mig inte här, för jag är väldigt glad över att något händer med ”skolan som Regionen glömde”. Som de glömde i 30 år. Som lappats och lagats lika länge. Nu äntligen ska skolan åtgärdas, och den risigaste delen ska, och ”Röda längan” ska renoveras. Sedan ska fler moduler läggas till barackerna som kallas Fågelboet, mitt på skolgården. Redan i höst. Jag är som sagt glad att det äntligen händer något!

Som sagt, min yngste son ska börja sitt sista år i Västerhejde skola, och han börjar i Västerhejde skola. Precis som jag blev lovad av ansvariga politiker och skolledare. Men han går där bara i två veckor. Därefter är planen att klasserna som går i trean, fyran, femman och sexan ska packas ihop och flyttas in till Visby. Åtta klasser. Till norra delen av Visby. Christoffer Polhemgymnasiets gamla lokaler.

Så till sist kom tydligen Regionen fram till att bussning av barnen från skolan i Västerhejde in till skolan i Visby var den bästa lösningen. Den bästa lösningen av de alternativ som ansvariga politiker och skolledare presenterade på stormötet i våras. Även om just lösningen med att bussa ungarna in till stan aldrig presenterades. Inte förrän efter mötet, när jag pratade med just nämnda ansvariga och politiker. Det är som det faktum att jag redan i vintras, långt innan stormötet om Västerhejde skola, fick veta från trovärdig källa att rivning och renovering av Röda längan med förlängning var vad som skulle hända. Stormötet var den sista maj. Men jag fick veta det månader innan.

Jag är väldigt nyfiken på att läsa den barnkonsekvensanalys som gjorts inför detta, och hur regionen vägt de olika förslagen mot varandra om tillfälliga lokaler för barnen. För en sådan redovisning måste väl finnas? Även om jag just nu inte kan hitta något om detta på Regionens hemsida. Jag är också väldigt nyfiken hur långt planerna kommit för den slutliga ombyggnationen av hela skolan. För den planeringen är väl i full gång? Planeringen av den nya skolan som ska ersätta barackområdet som utgör solområdet idag, och som ska kunna rymma uppemot 400 elever? För så många kommer de vara om bara några år. Västerhejde växer, och det är barnfamiljerna som flyttar hit.

Min yngste som börjar sitt sista år i Västerhejde den 21 augusti. Det blir föräldramöte den 22 augusti. Dagen efter skolstart. Det vill säga nu på tisdag. Jag hoppas vi får svar på hur det går med den nya skolan då. Den nya skolan som ska ligga i Västerhejde!

Sverige isolerat en vecka framöver

Vill du till fastlandet i veckan? Tänkte du ta med bilen? Göm det...

Vill du till fastlandet i veckan? Tänkte du ta med bilen? Göm det… Klicka på bilden så kan du se hur det ser ut om du försöker ta båten med familjen och en bil.

Låt oss göra ett litet tankeexperiment… personligen tycker jag det är skrämmande.

Tänk dig att du har en nära släkting någonstans i Sverige. Det är kanske ett av dina barn som rest till en kusin i Västerås, eller dina föräldrar som bor i Jönköping. Och tänk om det där otänkbara plötsligt händer. En olycka. Ett sjukdomsfall. Oavsett vad så måste du snabbt ta dig till fastlandet.

Det är svårt att planera när du måste agera snabbt och resolut. Det är bara det att… du kan just nu inte komma ifrån ön! I alla fall inte med förhoppningen att snabbt kunna ta dig vidare från Nynäshamn eller Oskarshamn eller Västervik. Allvarligt talat så är Sverige i stort sett isolerat från Gotland just nu om du skulle behöva ta med dig bilen.

Jag tror det var lika illa under helgen som gick, men idag när jag försökte boka en tripp till fastlandet så gick det inte. Två vuxna och två barn. Med bil, eftersom det är lite svårt att ta sig vidare snabbt. Såvida du inte ska hoppas på att bussar och tåg ska klaffa i varandra.

Gissa min förvåning när jag inte kunde ta mig från ön. Inte förrän nästa måndag, prick en vecka senare. Ska jag ha med mig hunden, för det är ju inte alla som kan lämna ifrån sig den fyrfota familjemedlemmen, så skulle det ta ännu längre tid för att få en djurplats.

Ja, jag gnäller om Gotlandstrafiken igen. Nej, det är inte Destination Gotland jag hackar på. Det är svenska staten och deras vägran att ge hela Sverige samma möjlighet. Just nu har vi inte ens någon infrastrukturminister, men allvarligt talat så har de två senaste inte heller bidragit nämnvärt för att lösa detta. Speciellt inte när den senaste upphandlingen gjordes.

Som vanligt är det vi gotlänningar som får betala priset. Visst, det är kul att vi ha haft så många härliga besökare på ön. Och givetvis måste även de få komma hem nu när sommaren är slut.

Men inte fanken stänger man av E4:an bara för att det är många bilar på vägen?

Ända in i det där kaklet…

Tävlingssimmare. Som det ibland känns...

Sista spurten. Sista spurten. Sista…
Fota av Barry Thomas på Flickr.com under licens CC BY-NC 2.0.

Okej, just nu har jag trafikstockning i hjärnan. Almedalsveckan är slut, och diskussionerna om vilka som ska få vara med eller inte rullar vidare. Region Gotland lyckas släppa en positiv nyhet om Västerhejde skola, vilket bara det kan få tankarna att börja snurra. Näthat och ”fake news” är på tapeten som aldrig förr, och så även diskussionerna hur media ska kunna bära sina kostnader framöver.

Så mycket att skriva om, så lite tid!

Och till råga på allt jobbar jag som en iller för att hinna färdigt allt på jobbet innan semestern. Det är en kamp mot klockan som jag helt klart kommer att förlora hur jag än gör. ”Som man bäddar får man ligga” brukar man säga, och jag inser att jag bäddat säck för mig själv så det sjunger om det.

Så mycket att göra, så lite tid!

Men… snart kommer ändå lugnet. Snart kan tankarna få landa lite, trådar knytas ihop och problem redas ut. Snart kommer jag testa vilka av alla rastplatser som skapats i trädgården är de bästa, och snart kommer jag snickra lite på huset där det behövs.

Då kommer jag ha så mycket tid jag önskar. Och kanske, kanske får jag tummen ur och bygger färdig min 4163-bitars Big Ben!

Miraklet i hamnen

Det är lite fantastiskt att se hur det goda tankar kan ta över en dyster plats!

Det är lite fantastiskt att se hur det goda tankar kan ta över en dyster plats!

Jag tror jag såg ett litet mirakel idag. Inget anmärkningsvärt eller stort, utan något litet. Något värdigt. Jag såg lite ljus där jag trodde att jag skulle finna mörker!

Titta på bilden. Vad ser du där? Klotter på asfalt? Eller mjuka ord på en hård yta? Jag vet inte vem som ligger bakom det, eller om det är en planerad aktion som tagit plats. Men allt detta, över säkert hundra kvadratmeter i Visby hamn, har någon eller några ritat just där mörkermännen tänkt ha sin plats i Almedalen. En plats där hatet är tänkt att ta plats, har andra översållat med godhet. I stället för att möta hatet med ännu mer hat, har någon eller några istället visat att det finns något annat och bättre istället.

Det finns tillfällen som jag känner hopp för människan. Idag kände jag det igen. Tack!