Det är inte utan att de senaste dagarna inneburit såväl glädje som förvirring! Glädje eftersom alla ansträngningar påverkat ”storebror”, förvirring därför att just nu verkar ingen riktigt veta vad det är som gäller…
Allra minst jag!
Några uttalanden av generaldirektören Gunnar Malm förvånade däremot. Dels är det såväl taktlöst som okänsligt att gå ut med att debatten borde lugna ner sig, dels att själv inte förstå reaktionerna på 22 knop!
Jag är förvånad över den hetsiga diskussion som uppstått om farten. Vi har aldrig sagt att det ska vara 22 knops fart på fartygen, utan det vi har sagt är att det ska vara minst 22 knop. Vi har hela tiden tänkt att överlåta på rederiet att bestämma farten på fartygen.
HelaGotland.se
Allvarligt! Jag har jobbat med Lagen om Offentlig Upphandling, LOU, i snart sju år. Aldrig har jag hört talas om någon entreprenör som satsar egna pengar utan ersättning. Minst 22 knop är det samma som drygt 22 knop. Inte mer!
Jag hoppas all information vi fått samlar ihop sig och att det klarnar inom ett par dagar…