Den 8 november publicerades en annons, utformad som ett öppet brev, i Svenska Dagbladet. Brevet var riktat till statsminister Fredrik Reinfeldt, och jag har tagit mig friheten att skriva av och publicera den för dem som inte själva kan få tag i tidningen.
”Nödanrop” / Öppet brev till Fredrik Reinfeldt
Rädda Gotland!
Försämra inte den framtida Gotlandstrafiken!
Under sommaren och hösten har hoten om kraftigt försämrade förutsättningar för färjetrafiken till och från Gotland förorsakat stora protester bland gotlänningar och andra. Under Almedalsveckan hölls bland annat en stor demonstration med över 7 000 personer i Visby och över 108 000 personer har undertecknat Gotlandsupprorets rättvisekrav.
Det handlar om två kortsiktiga krav: sänk nuvarande färje- och fraktpriser och ett mer långsiktigt krav: Att den framtida Gotlandstrafiken sinte skall försämras.
Vi har under de senaste veckorna fått allt tydligare och oroväckande signaler från Trafikverket. De arbetar just nu med förfrågningsunderlaget angående den färjetrafik som skall gälla från och med 2017. Trafikverket kan tänka sig en trafik med långsammare fartyg ända ner till 22 knop, det är 20% långsammare än dagens färjor. Det skulle innebära kraftfull inbromsning av öns positiva utveckling. Sedan de snabba förbindelserna infördes har resandet ökat med 17 procent (totalt). För gotlänningarna har ökningen varit hela 84%. En tillbakagång till långsammare trafik påverkar turtäthet och tillgängligheten till Gotland försämras kraftigt. Det innebär att Gotlands utvecklingsförutsättningar får backa till 2002-års nivå.
Vi vill att Gotlandstrafiken klassas som just en del av landets infrastruktur, vilket även Trafikanalys föreslog i sin rapport ”Användning och styrning av anslaget till trafikavtal” rapport 2012:5. Färjetrafiken är inte ett komplement till bilen, utan det enda alternativet för gods och den stora majoriteten av resenärer till och från Gotland!
I den infrastrukturproposition som regeringen presenterade den 15 oktober säger ni:
”Sverige ska ha ett starkt och hållbart transportsystem. Ett transportsystem som ger oss en fungerande vardag och gör det lättare för företagen att leverera sina produkter. Ett transportsystem som gör det enklare att leva. Ett transportsystem som binder samman hela landet.”
Vi håller helt med om ovanstående skrivning. Den nivå som har uppnåtts i dagens Gotlandstrafik får inte raseras. En försämring av trafiken riskerar att slå undan benen på hela det gotländska näringslivet. Gotland riskerar att hamna i en negativ spiral med utflyttning som är svår, för att inte säga omöjlig, att bryta.
Även samtliga partier i Gotlands regionfullmäktige och näringslivet på ön står bakom kraven. Uppvaktning av infrastrukturminister har skett upprepade gånger i den här frågan. Senast den 17 september och den 1 oktober.
Den 24 oktober följde vi via webben en direktsänd ”dialogdag” om infrastrukturpropositionen. Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd förklarar där varför dessa gigantiska satsningar (552 miljarder) görs. Hon säger: ”Vi gör det för att klara tillgängligheten i hela landet. Vi gör det för att klara tillväxten i hela landet”. Dessa målsättningar måste även gälla för Gotland.
Vi vänder oss nu till Dig, Fredrik Reinfeldt, eftersom det är Du som är ytterst ansvarig för arbetet inom regeringen. Se denna skrivelse som ett ”nödanrop” med följande budskap:
Se till att Trafikverket får nya direktiv angående upphandlingen av Gotlandstrafiken från 2017. Se till att Trafikverket skriver in 28 knop i bastrafiken som ett minimikrav i det förfrågningsunderlag som snart skall skickas ut till intresserade rederier.
Med de bästa hälsningar
Gunnar Bendelin och Ted Ljungqvist
Gotlandsupproret
Vari ingår: vägpris.nu, Landsbygdsupproret, Gotlands Idrottsförbund, Länsbygderådet Gotland, LRF-Gotland, Hushållningssällskapet Gotland, ICA-handlarna på Gotland, Kneippbyn Resort, LO-Gotland m.fl.