Man ska göra rätt för sig! Det är i princip slutsatsen efter att en amerikansk domstol dömt till Apples förmån i ett stort patentmål mot elektroniktillverkaren Samsung. Men jag tror också att domstolens utslag kommer att bli en fördel för oss konsumenter!
I och med domen säger man att det inte är ok att stjäla andras idéer och innovationer, och bara tjäna på deras arbete! Patentreglerna, i sin ofullständighet, är ett sätt att se till att ära den som äras bör. När andra företag följer dessa regler, innebär det att utvecklingen drivs framåt. På så sätt får vi bättre produkter till bättre pris i längden. Företagen vågar satsa och tänka nytt, för de får tillbaka pengarna om de lyckas hos konsumenterna!
Ett exempel är Microsoft, som sett till att utveckla (eller köpa upp patent och företag vilket har blivit allt viktigare) innovationer vilket gör att de nu tjänar mer pengar på andras sålda androidtelefoner än vad de tjänar på hela sin egna telefontillverkning. Även Apple betalar Microsoft licenspengar för olika patent. Men Microsoft betalar Apple för andra innovationer i sin tur. Den som lyckas bäst i att vara innovativ och skapa nya patent (alternativt köpa dem) får betalt för detta av de som önskar använda dem.
Detta skulle kunna vara ett nollsummespel som inte skulle påverka oss konsumenter nämnvärt, förutsatt att alla verkligen gjorde rätt för sig. Det ansåg nu inte domstolen att Samsung hade gjort. Bland bevisen för detta har vi kunnat läsa om interna meddelanden på Samsung, där man uppmanat sina medarbetare att sluta kopiera Nokia och istället koncentrera sig på Apple.
Konkurrensen företag emellan får dem att gå upp på tå och anstränga sig för att skapa vad konsumenterna vill ha, och till rätt pris. Därför har vi idag smartphones och inte röksignaler när vi kommunicerar med varandra. Därför var domen mellan Apple och Samsung viktig!