Gotlandsupprorets öppna brev till Statsministern

20120929-190311.jpgTidigare idag publicerade HelaGotland.se nyheten om att GotlandsUpproret skickat ett öppet brev till Statsministern och bett honom agera i frågan om Gotlandstrafiken. Eftersom jag håller med Upproret på nästan alla punkter så publicerar jag givetvis brevet även här.

Utmaningen med Gotlandstrafiken är egentligen två utmaningar: Trafiken fram till 2017, och trafiken efter 2017. Den ena är akut och kan bara åtgärdas med hjälp av staten. Den andra kan vi fortfarande göra något bra utav, något som bidrar till Gotlands utveckling. Något som andas framtid. Något som ser till att kommunikationerna mellan ön och fastlandet fortsätt att vara snabba och tillgängliga, men också jämlika och rättvisa vad det gäller kostnaden för vanliga människor!

Nedan är brevet som det presenterades på HelaGotland. Jag har tagit mig friheten att förstärka texten grafiskt utan att ändra något:

Statsminister Fredrik Reinfeldt
Statsrådsberedningen
103 33 Sthlm

Satsa på den framtida Gotlandstrafiken!
I höstas presenterades infrastrukturpropositionen. De kommande tolv åren skall det satsas 840 miljoner per vecka. Gigantiska belopp. Du sa: ” Vi gör detta för att knyta ihop hela Sverige”. Det skall i framtiden bli enklare och snabbare att ta sig från A till B. Nyckelord i propositionen är: Tillgänglighet / Hastighet /Miljö / Teknologi / Innovationer.

För två veckor sedan tog vi del av Ditt framträdande i riksdagen. Du sa bl.a: ”Vi i Sverige har de bästa finanserna i hela Europa. Land efter land inom EU tvingas spara och skära ned. Vi i Sverige satsar istället för framtiden”.

Onsdagen den 23 januari presenterade Trafikverket ett förslag om vad som ska gälla i upphandlingen av Gotlandstrafiken fr.o.m. 2017. I förslaget tillåter man hastigheter på 18, 22 och 24 knop. I det trafiksystem som gäller idag kör de långsammaste fartygen i 28 knop. Förslaget innebär också att produktionskapaciteten för turismen under sommarmånaderna minskas med hela 25 procent (450 miljoner i minskad omsättning). Enbart försämringar samtidigt som färje-och fraktpriser skulle ligga kvar på dagens höga nivå. Trafikverkets förslag saknar en konsekvensanalys av vad som kommer att hända i det gotländska samhället om förslaget skulle realiseras. Även ur ett samhällsekonomiskt perspektiv saknas analyser. Man har inte utgått från det gotländska samhällets behov. Förslaget är ur nationalekonomiskt perspektiv icke försvarbart.

Hela Gotland är nu i uppror över Trafikverkets senaste utspel. Skadan av utspelet kan inte överskattas. Företagare som vill utveckla sin näringsverksamhet har fått signalen att staten har för avsikt att överge Gotland. Röster höjs från olika företagare som känner sig tvingade att flytta från ön för att kunna upprätthålla och utveckla det egna företaget. Hos privatpersoner rotas samma tanke att flytta från ön. Gotland står nu inför hotet om en kraftig avfolkning. Detta måste stoppas! Gotlandstrafiken får inte försämras.

Går Trafikverket ut med sin upphandling 2013 så kommer man att upphandla fel fartyg som drivs med fel bränsle (t.ex. diesel). Ny teknik som kraftigt minskar bränsleförbrukningen är på gång. Tester genomförs redan med ny teknik och med drift av såväl gas som metanol. Svaveldirektivet som börjar gälla 2015 tvingar fram ett teknikskifte. Att forcera fram beställning av nya fartyg 2014 precis innan man hunnit utvärdera nya miljövänliga bränslen och den nya teknik som kraftigt sänker bränsleförbrukningen är nationalekonomiskt helt fel väg att gå. Risken är att man blir sittande i tjugo år med föråldrad teknik. Det är ingen betjänt av.

För att sänka dagens skadliga prisnivå och möjliggöra upphandling av ny miljövänlig teknik har Gotlandsupproret lagt fram ett förslag. Staten borde snarast förhandla med Destination Gotland om sänkta priser i dagens Gotlandstrafik med en motprestation att bolaget får bedriva trafiken förslagsvis två år till. Även i ett förlängt avtal skall fokus ligga på sänkta färje-och fraktpriser. Då skapas ett i nuläget nödvändigt ”andrum” som gör att teknikutvecklingen hinner ifatt. Den så viktiga omklassningen av Gotlandstrafiken till ”infrastruktur” kan också genomföras. Alla blir vinnare på ett sådant upplägg. Resenärerna – Staten – Miljön.

Vi som bor och verkar på Gotland vill också känna att vi tillhör Sverige, med andra ord är det nödvändigt att infrastruktursatsningar måste göras även på Gotland. Det som nu behövs är att regeringen ökar bemyndiganderamen till Trafikverket och ger direktiv om:

att nuvarande färje- och fraktpriser ska sänkas.
att krav på ny teknik och hastighet på minst 28 knop i bastrafiken ska gälla i den kommande upphandlingen av Gotlandstrafiken.

Vi förväntar oss att Du och regeringen agerar för detta NU!

Vi önskar få träffa Dig och Dina medarbetare snarast för att få möjlighet att framföra vår kunskap och erfarenhet i sakfrågan.

Med vänlig hälsning
Ted Ljungqvist | Susanne Welin-Berger | Gunnar Bendelin

Gotlandsupproret vari ingår: vägpris.nu, Landsbygdsupproret, Gotlands Idrottsförbund, LRF-Gotland, Länsbygderådet Gotland, Hushållningssällskapet Gotland, Ica handlarna Gotland och LO-Gotland.

Kopia på denna skrivelse skickas till: Annie Lööf, Jan Björklund, Göran Hägglund, Catharina Elmsäter-Svärd, Trafikutskottets ledamöter, GD Gunnar Malm, Stefan Lövén, Jonas Sjöstedt, Gustav Fridolin, Åsa Romson samt Jimmie Åkesson.

Tar Trafikverket emot en utsträckt hand?

Bild från www.fotoakuten.se

Under ett par dagar har det hänt saker när det gäller Gotlandstrafiken. Visserligen är det ensidiga händelser, med andra ord inget matnyttigt från Trafikverket eller staten, men ändå. Bland annat har i stort sett alla öppnat för långsammare trafik.

Jag ska inte sticka under stolen med att jag inte gillar allt jag läst och hört. Nej, jag ser tendensen till att gotlänningarna än en gång tar mössan i vacker hand, blottar strupen och accepterar vad som komma skall. ”Du ska inte tro du är något eller någon”! Jag tycker gotlänningarna är värda mer än så. Jag vet att gotlänningarna är värda mer än så!

Men att alla nu öppnar för en sänkning av vissa avgångars hastighet är å andra sidan en klar signal om att ön öppnar för en konstruktiv diskussion. Gotland är beredda att diskutera ståndpunkterna. Gotland sträcker ut en hand!

När ska Trafikverket och staten visa god vilja? När får vi höra att de är villiga att diskutera vägpriser?

Förutsättningen för att Gotland ska växa

Nedanstående insändare skickades till de gotländska insändarsidorna strax efter att Pigge Werkelin med vänner visade upp Plan B. Jag skrev dock insändaren innan, men innehållet påverkas inte nämnvärt av deras utspel. Mest därför att jag saknar en framtidsvision i Plan B såsom den presenterats så här långt.
Insändaren publicerades på själva lucia.

20121213-230354.jpgGotlandstrafiken är A och O för att utvecklingen av Gotland ska kunna gå framåt. I dagsläget finns det inget annat som påverkar så mycket som kommunikationerna över havet!

Under det senaste året har jag följt debatten, försökt själv att påverka, och tagit del av argument såväl för som emot. Min största rädsla är status quo, där staten genom utspelet om lägre fart fått gotlänningarna att ta mössan i hand och acceptera växande biljett- och godskostnader. Kostnader som för vissa ökat med flera hundra procent på bara några få år!

På den positiva sidan har det varit roligt att se hur trafikfrågan engagerat så många. Att se tankarna på en ny färjeverksamhet växa fram och utvecklas. Mindre roligt har varit de få uttalanden staten gjort om varför trafiken ska bli sämre, och som utan vidare argumentation endast visat bristen på ett framtidsperspektiv.

Gotlands framtid ligger i en ökad inflyttning. Fler öbor genererar högre inkomster för Regionen. Med en bättre ekonomi skapas förutsättningar för bland annat bättre service, men även skattesänkningar vilka i sin tur lockar fler människor. Ju fler gotlänningarna blir, desto mer ökar behoven av service. Mer arbeten, mer tjänster, mer service, mer produkter.

Motsatsen är att fler människor i arbetsför ålder lämnar ön. Ökade kostnader för Regionen samtidigt som inkomsterna minskar drabbar vård och omsorg. Med mindre pengar att röra sig med konsumeras det mindre vilket leder till färre arbetstillfällen. Minskade möjligheter till egen försörjning tvingar gotlänningar att söka lyckan någon annan stans.

Gotland är beroende av sin landsväg med tillgängliga, snabba och billiga transporter. Idag, i morgon, i framtiden. Låt det bli det enda Gotland är beroende av!

Mattias Wahlgren, Vallentuna och före detta Ganthem