Tidigare idag publicerade HelaGotland.se nyheten om att GotlandsUpproret skickat ett öppet brev till Statsministern och bett honom agera i frågan om Gotlandstrafiken. Eftersom jag håller med Upproret på nästan alla punkter så publicerar jag givetvis brevet även här.
Utmaningen med Gotlandstrafiken är egentligen två utmaningar: Trafiken fram till 2017, och trafiken efter 2017. Den ena är akut och kan bara åtgärdas med hjälp av staten. Den andra kan vi fortfarande göra något bra utav, något som bidrar till Gotlands utveckling. Något som andas framtid. Något som ser till att kommunikationerna mellan ön och fastlandet fortsätt att vara snabba och tillgängliga, men också jämlika och rättvisa vad det gäller kostnaden för vanliga människor!
Nedan är brevet som det presenterades på HelaGotland. Jag har tagit mig friheten att förstärka texten grafiskt utan att ändra något:
Statsminister Fredrik Reinfeldt
Statsrådsberedningen
103 33 Sthlm
Satsa på den framtida Gotlandstrafiken!
I höstas presenterades infrastrukturpropositionen. De kommande tolv åren skall det satsas 840 miljoner per vecka. Gigantiska belopp. Du sa: ” Vi gör detta för att knyta ihop hela Sverige”. Det skall i framtiden bli enklare och snabbare att ta sig från A till B. Nyckelord i propositionen är: Tillgänglighet / Hastighet /Miljö / Teknologi / Innovationer.
För två veckor sedan tog vi del av Ditt framträdande i riksdagen. Du sa bl.a: ”Vi i Sverige har de bästa finanserna i hela Europa. Land efter land inom EU tvingas spara och skära ned. Vi i Sverige satsar istället för framtiden”.
Onsdagen den 23 januari presenterade Trafikverket ett förslag om vad som ska gälla i upphandlingen av Gotlandstrafiken fr.o.m. 2017. I förslaget tillåter man hastigheter på 18, 22 och 24 knop. I det trafiksystem som gäller idag kör de långsammaste fartygen i 28 knop. Förslaget innebär också att produktionskapaciteten för turismen under sommarmånaderna minskas med hela 25 procent (450 miljoner i minskad omsättning). Enbart försämringar samtidigt som färje-och fraktpriser skulle ligga kvar på dagens höga nivå. Trafikverkets förslag saknar en konsekvensanalys av vad som kommer att hända i det gotländska samhället om förslaget skulle realiseras. Även ur ett samhällsekonomiskt perspektiv saknas analyser. Man har inte utgått från det gotländska samhällets behov. Förslaget är ur nationalekonomiskt perspektiv icke försvarbart.
Hela Gotland är nu i uppror över Trafikverkets senaste utspel. Skadan av utspelet kan inte överskattas. Företagare som vill utveckla sin näringsverksamhet har fått signalen att staten har för avsikt att överge Gotland. Röster höjs från olika företagare som känner sig tvingade att flytta från ön för att kunna upprätthålla och utveckla det egna företaget. Hos privatpersoner rotas samma tanke att flytta från ön. Gotland står nu inför hotet om en kraftig avfolkning. Detta måste stoppas! Gotlandstrafiken får inte försämras.
Går Trafikverket ut med sin upphandling 2013 så kommer man att upphandla fel fartyg som drivs med fel bränsle (t.ex. diesel). Ny teknik som kraftigt minskar bränsleförbrukningen är på gång. Tester genomförs redan med ny teknik och med drift av såväl gas som metanol. Svaveldirektivet som börjar gälla 2015 tvingar fram ett teknikskifte. Att forcera fram beställning av nya fartyg 2014 precis innan man hunnit utvärdera nya miljövänliga bränslen och den nya teknik som kraftigt sänker bränsleförbrukningen är nationalekonomiskt helt fel väg att gå. Risken är att man blir sittande i tjugo år med föråldrad teknik. Det är ingen betjänt av.
För att sänka dagens skadliga prisnivå och möjliggöra upphandling av ny miljövänlig teknik har Gotlandsupproret lagt fram ett förslag. Staten borde snarast förhandla med Destination Gotland om sänkta priser i dagens Gotlandstrafik med en motprestation att bolaget får bedriva trafiken förslagsvis två år till. Även i ett förlängt avtal skall fokus ligga på sänkta färje-och fraktpriser. Då skapas ett i nuläget nödvändigt ”andrum” som gör att teknikutvecklingen hinner ifatt. Den så viktiga omklassningen av Gotlandstrafiken till ”infrastruktur” kan också genomföras. Alla blir vinnare på ett sådant upplägg. Resenärerna – Staten – Miljön.
Vi som bor och verkar på Gotland vill också känna att vi tillhör Sverige, med andra ord är det nödvändigt att infrastruktursatsningar måste göras även på Gotland. Det som nu behövs är att regeringen ökar bemyndiganderamen till Trafikverket och ger direktiv om:
– att nuvarande färje- och fraktpriser ska sänkas.
– att krav på ny teknik och hastighet på minst 28 knop i bastrafiken ska gälla i den kommande upphandlingen av Gotlandstrafiken.
Vi förväntar oss att Du och regeringen agerar för detta NU!
Vi önskar få träffa Dig och Dina medarbetare snarast för att få möjlighet att framföra vår kunskap och erfarenhet i sakfrågan.
Med vänlig hälsning
Ted Ljungqvist | Susanne Welin-Berger | Gunnar Bendelin
Gotlandsupproret vari ingår: vägpris.nu, Landsbygdsupproret, Gotlands Idrottsförbund, LRF-Gotland, Länsbygderådet Gotland, Hushållningssällskapet Gotland, Ica handlarna Gotland och LO-Gotland.
Kopia på denna skrivelse skickas till: Annie Lööf, Jan Björklund, Göran Hägglund, Catharina Elmsäter-Svärd, Trafikutskottets ledamöter, GD Gunnar Malm, Stefan Lövén, Jonas Sjöstedt, Gustav Fridolin, Åsa Romson samt Jimmie Åkesson.


