
Representanter från de nio nätverk som fick årets integrationspris på Gotland 2016.
”Ingen kan göra allt. Men alla kan göra något!”
Det är inte en helt galen tanke. Vill du förändra något, så börja litet. Även om du inte kan eller orkar eller har resurserna, så kan du alltid börja med det du har. Utifrån där du står just nu. Jag vet, eget beröm luktar illa. Jag kan ändå inte låta bli att berätta om två saker som gör skillnad, två saker som jag varit delaktig i. Det kan vara lite jobbigt. Det kan fresta på. Det kan kännas för jävligt till och med. Men du kan alltid försöka.
Igår var jag på en prisutdelning. Gotlands integrationspris 2016 delades ut, och årets pristagare var alla de nätverk som bildades förra hösten. Nätverk med vanliga människor som gjorde vad de kunde för att välkomna flyktingarna som kom till ön. Priset är oerhört välförtjänt tycker jag, och dessa närverk ska ha all heder för vad de gjort och gör. Gotland och gotlänningarna visade sig från sin bästa sida, och som en tidigare pristagare fick jag vara med i juryarbetet.
Ja, jag är lite stolt över mig själv. Stolt för att jag varit med och bidragit till att göra ön lite bättre.
Så var det en sak till. Och det är något jag kan tipsa alla om att göra. Det är nämligen något du kan göra när du ändå sitter och slösurfar eller scrollar längs din status på Facebook. Det finns nämligen en grupp på Facebook som heter #JagÄrHär. Den går ut på att under trevliga former gå in och sprida lite positiva signaler där hat och negativa inlägg börjar spridas. Passa på och läs lite om gruppen, deras metoder och varför de gör det. Du behöver inte ge dig in med hull och hår, utan i din egen takt. Efter din förmåga.
Jag är där. Det får mig att sova lite, lite bättre om natten…